mandag 31. oktober 2011

SDS - strikket puff...


Skap Det Selv er det nye norske ordet for DIY: Do It Yourself .
Jeg er veldig for å fornorske ord, slik at vi ikke alle snakker engelsk til slutt.
Og da Manuela Hardy kom på Skap Det Selv,
 tror jeg alle oss i bloggeland syns det var en god ide! 

Jeg har tittet og tittet på disse herlige strikkede puffene, men syns de
koster lovlig mye... Ikke bare de som kjøpes i butikken,
men også de runde man kan strikke selv...
Man trenger relativt mange nøster med tykt garn for å strikke en hel puff,
 og ett nøste kan koste opp til flere hundre kroner!!! Og så kommer 'fyllet' i tillegg...

Så jeg fant ut at jeg ville lage en litt billigere, strikket puff  :) 
Da jeg hadde en kjedelig puff fra Ikea, tenkte jeg at jeg kan trekke den om!!




Dette trenger du: 

Billig puff fra Ikea ( Her: Solsta Pällbo til 149 kr)
ca 9 nøster Eskimo garn fra Drops Design
 ( kan variere litt etter hvor stramt man strikker)
Rundpinne str 9, 60 cm.
Hals-oppskrift


Jeg har valgt en oppskrift fra Strikkedesign ( No. 227 -1), 
som har både fletter og 'klumper', 
men man kan velge å strikke bare vanlig rillestrikk om man er nybegynner. 


Strikk 'halsen' og tre den over puffen.
 Strikk så bare et lite stykke av halsen til 'lokk'. 

Sy så 'lokket' fast på toppen av puffen. Enkelt !!


Hvis man ikke vil at undertrekket på puffen skal synes igjennom strikkingen,
 kan det være lurt å sy et trekk i samme farge som du strikker, 
 og tre på puffen først.  Her strikket jeg i creme hvit, og da kunne jeg tre
 strikketrekket rett på puffen :)

Dette er også et godt tips til julegave! De som har alt, 
blir veldig glad for å få noe 'hjemmelaget'. 
Tenk å få en 'hjemmestrikket puff' i yndlingsfargen sin til jul!! 
Det er jo lett å 'snuse litt rundt' hjemme hos noen for å finne ut hvilken farge 
som passer best :) Og garnet Eskimo finnes i mange nydelige farger. 

Nå driver jeg og leker med tanken på å strikke meg en knall gul puff....? 
Hadde jo vært litt stilig? 





Man kan jo også strikke trekk i både tynnere og tykkere garn, men jeg valgte et garn 
som var midt i mellom. Og jeg er veldig fornøyd med resultatet :) 
Og siden garnet er passe tykt, tar det ikke så lang tid å strikke. 


Tenk å få denne 'store' pakken under juletreet! Ja takk sier nå jeg :)

Lykke til alle sammen!! 




12 kommentarer:

Frk.Virrum sa...

Kjempefin puffvariant!
Kreativt som bare det!
hadde også sagt høyt jatakk om den lå og ventet på meg under juletreet!

Frieblonder sa...

Wow! Det var jammen en god ide! Jeg synes også puffene er vel dyre, så dette var et glimrende alternativ:)

Ønsker deg en fin uke!
klem fra Frieblonder

innendørs sa...

Oi, se der ja!! Det blei jo veldig fint!!! Liker sånne fletter, og det gjorde seg virkelig på den puffen!!:) Og en gul en hadde vært veldig stilig! Fin mandagskveld til deg!

Sannes verden sa...

Den ble jo bare kjempe fin!!
Flink du!
Ha en finfin kveld.
Susanne.

silje sol sa...

WOW!
Superstiiilig ;)
Slik puff vil jeg ha, men er dessverre ikke noe flink med garn og tråd :/
Men du er fliiink!
God uke!
klem Silje

Minmill sa...

Så fin puffen din ble. Jeg så en annen blogger som også har piffet opp en sånn Ikea puff. Bra med SDS. :-)

high house then radio sa...

For en kjempegod idè! Puffen ble både elegant og cosy. Mønsteret var bare nydelig. Har to like/liknende puffer selv som godt kunne trenge litt oppgradering og kanskje dette hadde vært tingen for dem:)

Jijji sa...

Den ble knalltøff! Jeg hadde blitt superglad om jeg får en sånn en under årets juletre...
Flink du er!
Klem fra Jijji

Fra huset i svingen sa...

Så fin puffen din ble :-D

Klem Karianne

Hasigamas mamma sa...

Wow! Så kult!!!!! Det hadde vært en veldig velkommen gave hos meg i alle fall!

Anonym sa...

Hei.

Sitter her å ser på den fantastiske puffen din. Prøvde å gjøre et søk etter oppskriften du har brukt, men finner den ingen steder. Kan du hjelpe meg?

Lille Liljehvit sa...

Hei anonym :)

Jeg er veldig sent ute, men for de som kanskje lurer på oppskriften til denne puffen, har jeg faktisk fulgt oppskriften til en hals, fra 'Strikkedesign' no.227-1. Jeg strikket den litt høyere enn i oppskriften før jeg felte av, og så laget jeg et 'lokk' i samme oppskrift som jeg strikket frem og tilbake på rundpinne. Lykke til :)

Hilsen Lilja :)