tirsdag 1. mars 2011

Sjokolade-skjev.....


Jeg har aldri skrytt av å være flink på kjøkkenet..... og nå får dere se bevis! :) hi hi.... Jeg har bakt den skjeveste kaken jeg har sett på lenge. Og klarte ikke engang å lage nok krem til å 'rette den opp' :) Oh yess!!

Men den SMAKER godt!! 

Det er min Faster Auds skjokoladekakeoppskrift :) 

I tilfelle noen har lyst til å lage en ( som ikke er skjev) så kommer den her: 


Faster Auds sjokoladekake


2,5 dl melk
1/2 plate dronningens kokesjokolade

150 gr margarin
300 gr sukker

2 egg

300 g hvetemel
3 ts bakepulver

Gjør slik: Varm melken i en kasserolle, og smelt skjokoladen i melken. Gjør det uten å varme melken for mye, da den skal røres inn i smør og må ikke være for varm så den skiller seg. 

Rør inn sukkeret i margarinen. For å gjøre dette, må margarinen være myk, og ikke ha stått i kjøleskap. 
Pisk eggene i en kopp, med en gaffel, og tilsett de piskede eggene i sukkeret og smøret. 

Mål opp 300 gr siktet hvetemel og ha i 3 ts bakepulver. 

Tilsett det tørre ( mel og bakepulver) vekselvis med det våte (melken og sjokoladen). 

Ha i rundform som er smurt med smør. Et triks er å ha i semulegryn etter at formen er smurt . La det sette seg og hell ut overflødig semulegryn. Så kan du helle kakemassen i. ( by the way: denne kakemassen smaker himmelsk, så man MÅ slikke sleiven og skrape bollen! ha ha) 

Settes midt i ovnen på rist, på 180 grader i ca 45 minutter. Prøv deg frem med en strikkepinne. 




Kremen

200 gr myk margarin
300 gr melis
5ss sterk kaffe
1/5 plate dronningens kokesjokolade

Smelt sjokoladen i kaffen. Men gjør det uten å varme opp for mye, da det skal kjøles ned. 

Rør inn melisen i smøret til en krem. Tilsett litt og litt av den smeltede blandingen av sjokolade og kaffe til alt er rørt inn. 


Del kaken i tre lag, og smør kremen mellom lagene og over toppen. Dekk sidene og hele kaken med kremen. ( Gjør det litt sparsomt mellom lagene, så du har nok til toppen). 


(hi hi... her kan jeg faktisk se at jeg har brukt fingeren til å smake med!!) 


Kaken er faktisk bare bedre og bedre etter en dag eller to i kjøleskap :) Men er selvfølgelig god samme dag også. Jeg pleier å ha den i kjøleskap i en dag før jeg serverer. 


Ta-daa!!!!! Den skjeveste kaken jeg har lagd noen gang!!! Jepp jepp!! Kanskje ikke dere ser hvor skjev den er, men jeg la på lagene skjevt, så da kan jeg skylde meg selv... hi hi..
Da vi var små, pyntet vi kaken med non stop, seigemenn, eller sjokoladedryss. Men det er også fint å bare drysse melis i en sil over kaken som pynt. 

Denne kaken er til ære for min gode kollega og venninne V, som har bursdag i dag!!!! 

Gratulerer søta!!!

3 kommentarer:

Rosemary and thyme sa...

Jeg syntes den så veldig god ut, jeg!
Gjør vel ingenting om den er litt skeiv. Bare sjarmerende det:)

Klem Tove

Lotta sa...

Hei hei! WOw så fin sofaene var! Lekkert ble det!!!!!

Mmm og sjokoladekake..Frister meg... Syns ikke den var skeiv i det hele tatt jeg...Ikke på bildet ihvertfall:)

Gleder meg til å treffe deg igjen snart. Aaaaaaaaaaaaltfor lenge siden sist!!KLEMMER

Har en drøm... sa...

Bare sjarmerende med skjeve kaker Silje;)
Jeg er INGEN baker og får aldri til selve kaken - uansett om det er sukkerbunn eller sjokkiskake så blir den så flat som en pannekake!!!
Så når jeg lager sjokkokake bruker jeg ferdig blotekakebunn, 3 delt fra butikken og jeg lager smørkremen akkurat som deg...;))

Også denne er best etter en dag eller to i kjøleskapet;)

Ha en fin onsdag!

Klem Line