lørdag 16. januar 2010

Når en pepperkakebaker, baker pepperbakekaker.....

Det er jo litt sent å bake pepperkaker nå da.....men bakt.....det har jeg!!! :)
Og for dere som kjenner meg, så vet dere at det er ikke ofte!!!! Men det er en spesiell anledning.
Min mormor er fyller 85 år!!! :) Min besteste mormor :) Og vi skal overraske henne med en aldri så liten 'fest' :)
Det blir ikke en sånn hæla-i-taket-fest, men en liten samling, og hun vet ikke om det :)
Så i den anledning, har jeg bakt kanel i svingan. Og de ble utrolig gode!!



Det er sikkert mange der ute som har kjempegode oppskrifter på Kanel i svingan, men jeg legger ut den jeg brukte allikevel :)

Kanel i svingan
(gir ca 18 stk)

50 g tørrgjær
5 dl melk
1,5 dl sukker
1/2 ts salt
1,5 l hvetemel

Bland alt det 'tørre' i en bolle.
Smelt smøret, og tilsett melken i det smeltede smøret. Varm til 38 grader. (Tørrgjær trenger litt mer varme, enn vanlig gjær).

Hell det våte i det tørre, og kna til deig. La deigen heve i ca 30 min.

Deretter del deigen i to, og gjør slik:

kjevle ut den ene delen først til et rektangel. Smør på smør, og dryss på sukker og kanel. Brett over èn gang, på 'langsida'.  Kutt i 'strimler'. Som på bildet.



Ta tak i begge ender, og vri i to forskjellige retninger, slik at det ser slik ut:



Og så krøller du den sammen nesten som en knute, men skjul 'tuppene' under bolla. Som på bildet:




Etterheves i ca 30 minutter.
Pensle med pisket egg, rett før de skal inn i ovnen.
Bak i ovnen på midterste hakk på 220 grader. Ca 7-10 min, eller til de er gylne :)

Jeg har oppskriften fra min 7.klasse heimkunnskaps lærer :) Men den spesielle 'twist'en', har jeg lært av en god venninne :) Takk for det AH :)

Og resultatet ble fantastisk!!!





Enjoy!!!

Disse skal være med til mormor i morra. Det skal bli gøy å overraske henne :)

Sov godt mine venner!!! Det er på tide å hoppe i loppekassa :)







4 kommentarer:

Stine sa...

Du maser ikke i det hele tatt :)

Er den venstre kolonnen smalere enn den høyre? I så fall må du inn og endre i html-kodingen.

For å få bildene like, beskjærer jeg dem kvadratisk før jeg legger dem inn. Standard hos meg er 220 px bredde, men hvis jeg for eksempel går inn og endrer linken bildet viser til, endres den til 150 automatisk (ikke fint), som det ser ut som de smaleste dine her er? Det jeg har funnet ut da, er at jeg ikke kan klikke meg inn på den verktøyknappen som kommer opp til høyre nede i hjørnet på bildet, men må gå opp på "tilpass"-feltet oppe i høyre hjørne på bloggen. Hvis man skal endre etter at man har lagt de inn altså.

Ellers krympes bildene mine automatisk til 220, som er bredden på mine sidebars.

Skjønte du overhodet noe av dette, tro? Det ble visst litt komplisert! Spør mer om det var noe som ikke var forståelig da :)

Klemmer!

Rosemary and Thyme sa...

Kanel i svingan ser deilig ut! Takk for oppskrift.
Så snilt å holde selskap for mormor. Det setter hun nok pris på!
Når det gjelder awarden, så kopierer du den til din side, skriver 7 fakta om deg selv og sender den videre til 7 bloggger. Bare spør hvis du ikke får det til!
Klem Tove

Stine sa...

Ja, i mac sitt bilderedigeringsprogram, men det kan gjøres i de fleste program (i hvert fall photoshop), bare du holder shift inne mens du beskjærer. Bloggen klarer ikke dette selv, nei! Legger du inn rektangulære bilder, vil de fortsatt være rektangulære på bloggen. Jeg har gjort det enkelt, så derfor har jeg kun kvadrater :) Og så har ikke alle andre det, så jeg synes det er litt fint :) Størrelsen endrer jeg ikke noengang, noen er store filer, andre er små, men bloggen min endrer dem alle automatisk til 220 pixler brede når jeg legger dem inn uten at jeg har krysset av noe spesielt.

Ble det noe klarere nå? :)

Fru Jensen's sa...

Åå det så deilig ut!! Den oppskriften skal jeg teste ut en gang!!
Så koselig med overraskelsesfest♥ Kos dere masse!
Har laget et innlegg om Kartell-lampa og bordet inne hos meg =)
Sov godt!!