søndag 10. januar 2010

Help me!!

I går da vi var på lampejakt, fant jeg ikke bare 1....men 2 lamper!! Min drømmelampe, og denne her:


Nydelig lampe fra Kartell.

Jeg har tittet litt på denne lampen før, men ikke fordi jeg hadde tenkt å kjøpe den, men fordi den er jo nydelig. Men i går på Hadeland Glassverk, stod denne lekkerbisken i Interiørhuset.

Og jeg har i det siste vært så frustrert over lyset i vår leilighet!! For det første bor vi i terasse blokk. Ja...desverre :) ha ha....Anyway.... og vi har bare ett stort vindu i stua, forutenom på soverommet da.  Men de lampene vi har i stua er de forferdelige gule lampene fra Ikea som alle har hatt en eller annen gang. Du vet...de som er i sånn 'krøllete' papir som gir et skikkelig gult lys. Og vi har ikke bare 1!! Men 3 slike lamper i stua!!! Huff. Jeg gremmes!! Men jeg og min kjære hadde en litt over gjennomsnittet opphetet diskusjon om disse lampene, så jeg tør ikke bytte de ut.... sukk.... Jeg skjønner han litt da. Han er redd jeg skal gå helt bananas, og endre alt i hele leiligheten igjen!! :) Men jeg er bare så oppgitt over lyset. Jeg kan ikke fordra det gule lyset!! Jeg kan ikke ta ett eneste bloggebilde i stua pga det. Hadde vi bare hatt flere vinduer!! Så kunne jeg i hvert fall knipset litt i dagslys!! Men jeg kan ikke det engang. Huff. I hvert fall ikke hvis jeg vil ha hvite, lyse bilder....og ikke gule :)

Ja ja....der fikk jeg litt frustrasjon ut!!! ha ha.

Men da vi kikket på Kartell- lampen i går, syns faktisk min kjære at den var stilig, og at det kunne vært lurt å bytte ut de gule lampene våre!! Jepp!! Dere hørte riktig! Halleluja!!!! :)

Men jeg har også vært litt fornuftig når jeg har tenkt. Det er ikke bare bare, å bytte ut de lampene vi har. For de står på gulvet, og er ganske høye, og avgir lys hele veien fra gulvet og opp. Og jeg vil ikke bytte den ut, med en lampe som gir mindre lys!! Uansett om det er hvitere lys... Så jeg har prøvd å tenke hva slags lampe som kunne gjort nytten. Og jeg vet ikke om det er en som lyser opp mot taket, eller om det er en som avgir lys nedover.

Men da vi tittet på Kartell lampen i går, avgir den lys både nedover, på midten (fordi lampeskjermen en gjennomsiktig) , og oppover!!! Den er genial!!!

Men jeg trenger deres hjelp!!! Kan en slik lampe stå i en shabby chiq leilighet? Ikke at min er helt gjennomført i shabby chiq stilen, men litt. Og jeg jobber jo med saken..... hi hi :)

Kan man ha en slik 'nymotens' lampe i en shabby leilighet? Det er jo litt stilig, å kræsje det gamle med nytt design? Jeg syns det!!

Er det noen der ute som har en slik lampe? I så fall: er dere fornøyd? Har dere shabby chiq stil, eller moderne stil? Jeg skulle hatt litt inspirasjonsbilder.

Hvis det er noen der ute, som har min stil, og denne lampen, og ha laget et innlegg på bloggen om det: kan dere tipse meg med en link? Jeg er så i tvil nemlig :)

Håper på svar....






9 kommentarer:

Tyri-jenta sa...

Jeg skjønner så godt hvilke lamper du mener...jeg hadde slike før, 3 stk jeg også...
Jeg har en stålampe fra Skeidar nå som gir slik gult lys, og den skal desidert ikke være med meg på flyttelasset...:/
'Godt Isolert' har en slik lampe vet jeg, kanskje du kan høre litt med henne:

http://godtisolert.blogspot.com/2009/12/hurra-lampa-er-kommet-i-hus.html

Takk for superflott kommentar inne hos meg, den varmet virkelig, det skal du vite:)

Klem:)

Fru Jensen's sa...

Hei!
Jeg fikk Kartell-lampe av min kjære til jul og jeg simpelthen elsker den♥♥ Den gir kjempebra lys, noen ganger har vi kun hatt på den lampen i hele stua og hatt nok lys allikevel!
Syntes det går fint an å mikse litt stiler og tror lampa vil passe fint inn i shabby chic-stilen!
Lykke til med avgjørelsen!!

Landstil sa...

Heisann
Synes det er knallstilig med den lampa i shabby chic interiør, det samme med ghost stolen. Jeg har nettop fått stolen, og vil ha lampa også!

Klem

Anonym sa...

Heisann :) Jeg har planer for oppussing av min fæle stue og har ikke villet kjøpe noe nytt av møbler før den er ferdig, da jeg ikke er 100% sikker på stilen og fargene enda. Men har fått 2 Kartell-lamper av min kjære da jeg har ønsket meg en leeenge..nettopp fordi jeg syns de passer inn uansett stil man har. Og de er bare helt fantastisk fine. Til og med vår grusomme stue ser bra ut med disse to lampene. Så ikke vær i tvil et sekund på om du skal gå til anskaffelse av en slik herlighet :)
Mvh Aina i sør.. :o)

charm design sa...

Hei:) tusen takk for besøket og din kjempe hyggelige komentar.Det er bare å hive seg over en stol å prøve.Det var det jeg gjorde.Ikke så veldig vanskelig ,man må bare være tålmodig.
Den kartell lampen gir et kjempe flott lys,har den selv og bare "elsker" den.Og den passer perfekt til shabby chic stil.

Lottas Himmelrom sa...

Ah..lekker den ja.. Har den desverre ikke selv. Så gøy å møte en likesinnet:):):) Koselig altså! Vedr den lampen du gikk glipp av på Hadeland(vil tilbake snaaaaaaaaaaaaaaaart) har jeg sett en lignende på home & cottafe til 499,-(minus 20% nå..altså 400,-) Den skal jeg kjøpe meg til uka..Har sikla på den leeeeeeeeenge!
Ha en fin søndagskveld..
Klemmer

Godt Isolert/Victoria sa...

Heisann!
Jeg eeeeeeeelsker Bourgien min og synes den er verdt hver krone!!
Hva med å kjøpe spotskinne eller spot på wire for å ha i taket og så ha Bourgien i tilegg? Nå er kanskje ikkje spotskinner det vakreste som finnes, men med dimmer kan du regulere lyset og slipper å bruke gulvplass til lamper du ikke synes er fine??

Vi har Bourgien stående i tv-stua og for tiden er den det eneste lyset vi har der inne og det er nok. Den lyser godt (kommer med dimmer) og er jo superlekker å se på!! Den er jo litt dyr da, men jeg ønsket meg penger til bursdagen og vips var lampa mi! Og til sist: jeg synes fint du kan ha den sammen med shabby chic!

KATRINES INTERIØR sa...

Jeg har ikke gjennomført shabby stil fordi jeg også liker det moderne. Men jeg synes det er knalltøft å kombinere det shabby med det moderne. den lampa i uttrykket er jo bare så utrolig tøff, jeg synes den gjør mye ut av seg samtidig som det gjennomsiktige designet kan gli inn i et hvert miljø :) hadde jeg hatt plass hadde jeg kjøpt en slik fordi jeg elsker designet på den og er over gjennomsnittet opptatt av lamper og lys. Jeg har måttet gjøre mye for å få de lamper jeg liker, men er veldig fornøyd nå. lys/lamper er vanskelig å få riktig, men viktig - tenker som deg :) ha en flott kveld og lykke til med det evtuelle kjøpet!

Kardemomme sa...

Heisann :))Denne lampen er veldig flott og jeg vil tro den passer inn mange steder. Ikke minst tror jeg den vil passe godt i et stramt interiør hvor den vil myke opp linjene litt...
Kanskje du hadde fått lov til å låne med deg et eksemplar hjem fra butikken for å prøve den hjemme hos deg? Mange forretninger gir kundene denne muligheten..Lykke til med avgjørelsen!
Hilsen kardemomme :))