fredag 25. desember 2009

Hjemme hos ho mor...

Tror nok at min mors interesse for antikke ting har smittet litt over på meg i de siste årene :) Min mor har alltid vært den som vil stoppe på alle antikvitets-butikker langs veien når vi har vært på biltur, men pappa gadd aldri å stoppe. Vi var alltid på langtur når vi kjørte forbi disse butikkene, så vi kunne liksom ikke argumentere så vi vant :) Og det endte med at vi alltid kjørte forbi. Men i senere tid, når jeg og mamma har vært på biltur, så er det en uskreven regel at vi alltid stopper på atikvitetsbutikkene/bruktbutikkene når vi kjører forbi en :) ikke at vi gjør det så veldig ofte...men det hender :) Og jeg merker at jeg har blitt litt lik mamma på dette. At når jeg og min kjære kjører forbi en slik butikk, så vil jeg alltid stoppe, og min kjære vil aldri stoppe! Huff :) Det er håpløst.

Mens mamma har holdt på den litt mer bondske stilen, har jeg rettet meg mer mot den hvite, rene stilen. Men jeg syns at et riktig bondsk møbel er en superfin kontrast i et helt lyst/hvitt rom, og jeg kommer nok til å hente litt fra begge stiler når jeg får bygge hus selv en gang...(forhåpentligvis) ... :)

Har knipset noen bilder av mammas gamle ting...



Dette hjørneskapet fant mamma på låven hos farmor og farfar for mange år siden...
før låven brant ned...



De rosemalte tallerknene kommer fra huset til farmor og farfar. Tina kommer fra min mormor.



Komoden fikk mamma av sin mor, min mormor. Denne har hun alle dukene sine i :)
Potta som står på på toppen, er en gammel tissepotte fra Vikersund. Den er vel og merke ikke brukt til det formål på mange mange år..!! :)


Kongestolen har mamma også fått av sin mor. Min mormor. Og min mormor har også akkurat samme stolen, som mamma kommer til å arve.


Detaljene på denne stolen er så nydelige. Selv om den ikke er hvit...fnis....hi hi



Denne hyllen (et tablett), har min farfar laget. Den er laget etter modell fra et tablett som hang på den gamle familiegården i Orkdal, Sør Trøndelag. Min farfar drev med treskjæring i snikkaboden...


Dette er min oldemor Olavas eggebolle. Den er fra 1843, men min oldemor må ha arvet den, for det står Ingebor Jons Datter 1843 inni den. Jeg må prøve å finne ut hvem det var... :)


Nydelig bolle...



Dette er litt av et gammelt mangletre som er fra 1730. Det kommer fra mine besteforeldre. Man brukte det til å glatte ut klær...før man fikk skikkelige presser.


Denne klokken er så gammel at til og med urverket inni er av tre! Tilbake til en gang på 1800-tallet.



Den har lange lodd som gjør at klokken kan gå. Ved hjelp av tyngdekraft, når loddene langsomt henger lenger og lenger ned, går klokken. Og den virker den dag i dag faktisk! De kunne virkelig lage skikkelige ting i gamledager! Og folk tok godt vare på tingene sine.

Mens i dag har vi mikkemus-klokker i plast, som man ikke gidder å ta vare på fordi det egentlig er crap! :) For en forskjell. Noen ganger syns jeg vi skulle vært litt mer som i gamledager...
tatt vare på ting.... og tradisjoner...


Denne gitaren kjøpte min oldefar til sin datter, min farmor. I følge min far, kjøpte han den i Stavanger. Og så arvet min far den av sin mor.

Jeg syns det er så fint når man gjør noe for å huske historien. Både sin egen historie, og historiene til tingene man har rundt seg...

Nå ble det et langt innlegg.. hi hi...men mamma har så mange fine ting! :) Kommer sikkert på flere etter hvert også... så dere blir vel ikke overrasket hvis det kommer et innlegg til med bilder av gamle fine ting :)

Ha en god 1.juledag!







6 kommentarer:

Stine sa...

Gamle ting er så koselig! Mamma lager ribba, mens jeg lager pinnekjøtt. Pinnekjøtt er jo superlett å lage!

Ha en finfin romjulstid!

Stine

Jeanette sa...

Her var det jammen mange flotte gamle ting ja! Er glad i slikt jeg også. En lett blanding av gammelt og nytt er vel det beste;-)
Flott blogg du har;)
Klem J.

moni sa...

så utrolig mange skjønne ganle ting. den klokka som urverket inni er av tre var bare så aldeles lekekr... ja dette var litt av en samling må jeg si. det er slike ting om betyr noe, spesielt når de har vært i familien slik som her og bærer med seg masse masse familiehistorie... bare de kunne snakke altså... ønsker deg en fortsatt fin romjul. klem fra Monica

TONE sa...

HEISAn,,,takker for kommentar...så mye lekkert gammelt du har tatt bilde av...jeg elsker gammle ting blandet med nytt!!! Ingen spes. butikk jeg handler i balnder alt jeg har og kjøper det jeg synest kan passe inn...takk for at du synest det var pent...Håper du får tak i lampen din...<kos deg med kvelden...<3

Tandberg Gård sa...

Så utrolig koselig innlegg! Og så mange fine ting! Og ved siden av å ta vare på disse gamle tingene er det også viktig å ta vare på de som har alle disse gamle tingene, det er de som er så flinke og fremdeles vet å sette pris på slike ting og historiene bak dem.. Og tenk på det, i et moderne hus, hvor mange ting er det som egentlig er laget for å overleve til neste generasjon, ja kanskje de tre, fire neste tilogmed? INGENTING!! Som regel ihvertfall... Så superkoselig innlegg!! Hilsen K

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Å så mange flotte gamle ting.
Det er veldig kjekt med slike arvede ting. De bærer med seg litt slektshistorie som hjelper oss å huske og lære litt om slekten.
Den eggebollen var ekstra flott og sikkert vert mange tusen.
Må le av disse mennene som ikke vil stoppe. Jeg har også en slik. Men han stopper av og til. Men så er det ikke så veldig morsomt å gå og titte i slike butikker når en vet at en sitter utolmodig i bilen og venter.

Ønsker deg en fortsatt fin romjulstid.
Klem:)