fredag 6. november 2009

Blåbærpai, appelsin&kanel og grønnsåpe....

En meget god grunn til å bake en pai, er at svigermor kommer på besøk..... :) man vil jo vise seg fra sin beste side....ikke det at jeg egentlig har noen 'beste-bake-side' akkurat....ha ha.. Men er det ikke det svigers vil se da? At deres kjære sønn har funnet seg en kvinne som kan sy, bake, vaske og strikke?  :o) I så fall kommer jeg ganske til kort. Jeg er nemlig ikke det spor flink til å sy!! Og ikke til å bake heller!! Hmmmm.....vasking står heller ikke på min liste over yndlingsforetag, men å strikke.....ja det kan jeg!!!

Og i dag har jeg faktisk prøvd meg på å bake også.... tenk det!! :)

Jeg har faktisk funnet to digge oppskrifter på http://www.matoppskrifter.no/ men jeg har satt de sammen til en nydelig kombinasjon!!

BLÅBÆR OG BRINGEBÆR SMULDREPAI (á la Lille LiljeHvit)

Bunn + lokk:

200 g smør/margarin
1 dl sukker
1 egg
5-6 dl hvetemel

Fremgangsmåte: Rør smør og sukker hvitt. Tilsett egg. Tilsett hvetemel. Jobb sammen til deig.
La stå kaldt i ca 30 min.

Smuldredeig:

1    dl havregryn
1/2 dl hvetemel
1/2 dl strøbrød
3    ss sukker
1/2 dl valnøtter (grovhakkede)
80  g  smør/margarin

Fremgangsmåte: Bland alt det tørre sammen. Smuldre smøret i det tørre med hendene. Smuldre godt, slik at det er helt jevne klumper.






Bærfyll:

200 g blåbær
200 g bringebær
2/3 dl sukker
1 ss  maisenamel

Fremgangsmåte: Bland bærene sammen med sukkeret og maisenamelet i en bolle. Rør forsiktig så du ikke ødelegger bærene, men sørg for at de er godt dekket av sukker.




Lag selve paien:

Smør paiformen godt med smør/margarin.
Del den kalde deigen i to deler. En litt større enn den andre. Kjevle ut den største delen på et bakepapir. Snu bakepapiret opp/ned over paiformen, og kle formen.( Det er mulig du får litt deig til overs, men det kommer ann på hvor stor paiform du bruker. Ikke lag for tykke kanter.)
Dryss bærene ned i formen.
Dryss over smuldredeigen. (Her tilpasser du også str på paiformen, og det er mulig du får litt til overs).
Kjevle ut den andre deigklumpen, og lag lange remser som du 'fletter' på toppen som et lokk.

Stek paien midt i ovnen på 225 grader i ca 20 min. Eller til paien er blitt gyllen.

TA DAAAA.......




Er det lov å skryte? .....litt?....... Er jeg dritflink eller hva!!!!!?  :o)

(MEN: det skal sies at det er første gangen jeg baker pai. Og jeg vet ikke om den faktisk smaker godt!! Så ikke prøv å lage den før jeg vet om den er god... ha ha :) Jeg skal komme med tilbakemelding i morra, når svigermor har smakt...)

Og mens jeg har bakt, har min kjære vasket og støvsugd hele leiligheten!!!! Og jeg har tent lys... Det finnes ikke noen bedre duft enn den som er en blanding av grønnsåpe, blåbærpai og Durance duftlys med duft av appelsin&kanel....mmmmmm :)

Nå kan svigermor bare komme!!!!! Bring it on!!!!


Håper alle der ute får en deilig helg... klem fra

2 kommentarer:

Kathrine´s sa...

Nå begynner vi å snakke HUSMOREMNE gitt.. Skal se du blir hjemmeværende med 6 unger :P

Lille Liljehvit sa...

Ha ha ha!!! Neppe!!!!!! :) men jeg skal nå kanskje klare 1....sånn etter hvert.... hi hi :)